Een succesvolle Facebook bedrijfspagina? Begin vandaag nog!

door | 18 mei, 2014 | Online marketing

Facebook, het grootste social network waar alle bedrijven zich momenteel zo snel mogelijk aanmelden. Helaas hebben de meeste bedrijven er na 100 likes, 10 berichten en 15 reacties al weer genoeg van. Wilt u met Facebook beginnen omdat al uw concurrenten dit ook doen en het na een maand al weer opgeven? Nee Toch? Gelukkig kan het ook anders! Een succesvolle Facebook bedrijfspagina kost veel tijd, dus begin vandaag nog met de volgende stappen!

Facebook Bedrijfspagina

Waarom een Facebook bedrijfspagina beginnen?

Heeft u nog geen reden bedacht om te beginnen of bent u van plan om Facebook als verkoop kanaal te gaan gebruiken? Gooi dit plan dan meteen weer weg, want één verkoopkanaal (uw website en/of winkel) is meer dan genoeg. Facebook is een manier om dichter bij uw klanten te komen en te ontdekken wie uw klanten nu werkelijk zijn. Door een volledige bedrijfspagina waar u ook uw persoonlijke kant laat zien, krijgt de lezer een emotionele band met uw bedrijf. Daarnaast is Facebook goed voor SEO.

De 5 tips waar u op zat te wachten!

1. Zorg voor een volledig en origineel profiel

Net als uw website, wilt u dat uw Facebook Bedrijfsprofiel er gelikt uit ziet. Door alle informatie zo goed mogelijk in te vullen, laat u niet alleen zien wat u in huis heeft, maar ook geeft het aan dat uw profiel up-to-date is. Een goede profielfoto en een opvallende banner zorgen er voor dat de gebruikers sneller op de “like” button klikken.

2. Wees Consistent

Zoals u in de inleiding van dit artikel al heeft kunnen lezen, haken veel bedrijven na 10 berichten al weer af. Een succesvolle Facebook bedrijfspagina kost veel inspanning en vaak wordt deze inspanning niet altijd beloond. Om likes en shares te krijgen van potentiële klanten (niet van vrienden) is het belangrijk dat u regelmatig nieuwe content plaats. Hierbij moet u er opletten dat u NIET in week 1, 12 berichten plaatst en in week 2 nog maar 3. Het beste is om elke week ongeveer even veel berichten te plaatsen.

3. Houd het doel voor ogen

Als ondernemer wilt u graag zoveel mogelijk verkopen. Zonder verkoop, zou uw bedrijf immers niet meer bestaan. Helaas is Facebook geen verkoopkanaal en als u het zo gebruikt, zal het ook niets opleveren. Een goed bedrijfsprofiel is heel waardevol, maar het is wel belangrijk dat u het werkelijke doel voor ogen houdt: interactie creëren met uw klanten. Praat niet alleen over uzelf, probeer geen likes te krijgen door een winactie en denk er vooral eens over na wie uw doelgroep is en wat ze graag zouden willen lezen. Krijgt u niet meteen 100 likes, dan is dit niet erg. Vrienden zijn leuk, maar het liefst bereikt u toch de mensen die echt in uw bedrijf geïnteresseerd zijn?

4. Blijf relevant voor uw doelgroep

Een tijdje terug waren bedrijven nauwelijks te vinden op Facebook. Is het social network veranderd? Nee, maar bedrijven zijn er nu wel achter gekomen hoe Facebook kan worden ingezet, zodat het ook echt resultaat oplevert. Mensen bekijken de profielen van anderen voor hun plezier, dus zorg er voor dat het plezierig is om naar uw bedrijfsprofiel te kijken. Probeer 80% van de berichten sociaal en informatief te houden en de laatste 20% te richten op de verkoop. Dit hoort immers ook bij uw bedrijf en een leuke aanbieding of actie mag best gedeeld worden. Als laatste moet u er aan denken om niet té veel berichten te plaatsen. Wanneer een lezer niet reageert op een bericht of het bericht niet liked, dan zal hij de toekomstige Facebook berichten niet meer te zien krijgen. En dat is niet wat u wilt!

Wat kunt u dan het beste plaatsen?

  • Laat uw persoonlijke kant zien: Wat gebeurt er achter de schermen? Wie zijn de werknemers?
  • Stel vragen: doordat u een vraag stelt, zullen mensen sneller reageren.
  • Quotes: zoek eens een aantal quotes die bij uw bedrijf passen en verwerk deze in een leuk plaatje.
  • Laat uw producten zien zonder ze direct te willen verkopen: plaats eens een product met mooie foto’s en meer informatie en vraag wat mensen ervan vinden.
  • Tips: denk eens na over de problemen van klanten die onder uw branche vallen. Heeft u misschien een aantal tips?
  • Foto’s van klanten: mensen houden van foto’s en foto’s met blije mensen én uw product zullen het dus erg goed!

5. Experimenteer en analyseer

De hele dag door wordt er content op Facebook geplaatst. In tegenstelling tot Twitter kunnen mensen op Facebook wél alles lezen. Zorg er dus voor dat u veel verschillende berichten plaatst, zodat mensen zich niet vervelen. Wissel reclame af met een leuk filmpje, een afbeelding of een grappige statusupdate. Afbeeldingen worden het meest bekeken en geliked, dus verwerk de tekst gewoon in een plaatje. Experimenteer met verschillende soorten berichten en bekijk wat het beste werkt. Welke posts krijgen de meeste likes en op welk tijdstip krijgt u het vaakst een reactie? Haal hier uw voordeel uit!

Weinig inspiratie? Bekijk ook eens de Facebook bedrijfspagina van uw concurrenten! Geen tijd of ontbreekt de creativiteit? Kies dan voor een van onze Social Media Marketing pakketten.