Een goede homepage tekst schrijven? Gebruik dan deze tips!

door | 12 feb, 2016 | Schrijven voor het web

De professionele homepage bestaat uit verschillende onderdelen. Elk onderdeel is bedoeld om de verschillende soorten bezoekers te verleiden om verder te klikken. Voor veel klanten is de inleidende tekst een reden om op uw website te blijven. Een goede (inleidende) homepage tekst voor uw eigen website schrijven is echter niet makkelijk. De tekst mag niet te lang zijn en moet de lezer direct overtuigen. Daarom deel ik in deze blogpost verschillende tips die u zullen helpen bij het schrijven van een pakkende homepage tekst.

Goede homepage tekst schrijven

1. Begin met een pakkende titel

Veel websites beginnen met “welkom op onze website”. Dit klinkt inderdaad erg aardig, maar eigenlijk kan deze ruimte beter worden besteed. De titel is het eerste (en misschien het enige) wat de bezoeker leest. Gebruik deze zin dus om duidelijk te maken wat u doet of welke producten u levert. Kies daarnaast voor een zin die bij uw organisatie en de rest van de website past. Hoe wilt u zich presenteren aan de potentiële klant?

Bijvoorbeeld: “naam organisatie”, dé schoonmaakspecialist in Nederland!

2. Hoe kunt u het probleem van de klant oplossen?

Na een pakkende titel volgt de tekst waarmee u de lezer verder gaat informeren/overtuigen. In deze tekst kunnen verschillende dingen staan. Het belangrijkste is echter dat u duidelijk bent over wat u doet of welk product u levert en hoe dit het probleem van de klant zou kunnen oplossen. Zelf denk ik, voordat ik een tekst schrijf, altijd na over de problemen en mogelijke vragen die een klant zou kunnen hebben. Niet alleen kan ik hierdoor betere SEO teksten schrijven, maar ook zorgt dit ervoor dat er geen overbodige informatie in de tekst staat.

Bijvoorbeeld: Wilt u wonen in een modern huis in de groenste omgeving van Nederland? Wij gaan samen met u op zoek naar uw droomhuis!

Tip! Praat niet alleen over uw organisatie, maar ga in op de problemen en behoeftes van uw potentiële klant.

3. Verplaats uw geschiedenis naar de over pagina

Veel organisaties beginnen op de homepage met een stukje geschiedenis. Wanneer uw organisatie een rijke geschiedenis heeft, dan kan dit uiteraard niet worden genegeerd. De homepage is echter niet de juiste plek voor dit soort informatie. Verplaats de geschiedenis bijvoorbeeld naar de “over” pagina en hou de homepage tekst kort en simpel. In plaats daarvan kunt u bijvoorbeeld ingaan op het voordeel dat u heeft door de ervaring die u de afgelopen jaren heeft opgedaan.

Bijvoorbeeld: De interieurbranche verandert continu. Desondanks zijn wij elk jaar weer op de hoogte van de laatste trends en staan wij bekend om ons persoonlijke en inspirerende advies.

4. Wees onderscheidend en creatiever dan de concurrent

In veel homepage teksten zult u dezelfde standaard begrippen tegenkomen. Bijvoorbeeld:

  • Bij ons bent u aan het juiste adres
  • Bij ons staat kwaliteit hoog in het vaandel.
  • Wij zijn al 25 jaar een begrip in de Achterhoek
  • Wij hebben ruime ervaring in …
  • Wij staan voor u klaar, 7 dagen per week
  • Bij ons kunt u al jaren terecht voor …

Dit soort zinnen zeggen niet veel over uw organisatie en geven direct een bepaalde toon aan uw homepage tekst. Met name omdat dat deze zinnen zo vaak worden gebruikt, zijn ze ook niet erg overtuigend. Ga wat dieper in op uw product of dienst en vertel waarom uw organisatie de beste keuze is.

Vermijd daarnaast ook zinnen als: “op deze website vindt u meer informatie over …”. Dit is ook precies waar een website voor bedoeld is!

Bijvoorbeeld: Is de fiets uw voornaamste vervoersmiddel, dan is het belangrijk dat deze van een goede kwaliteit is. Wij verkopen fietsen van veel goede merken, waaronder: Gazelle, Sparta en Batavus.

5. Eindig met een duidelijke call-to-action

Een potentiële klant bezoekt voor de eerste keer uw website en heeft de homepage tekst gelezen, maar wat dan? Een duidelijke navigatie kan ervoor zorgen dat de bezoeker een andere pagina gaat bekijken, maar met behulp van een call-to-action kunt u zelf sturen wat de bezoeker vervolgens gaat doen. Eindig de homepage teksten (en andere webteksten) dus altijd met een call-to-action. Zorg ervoor dat de bezoeker een afspraak maakt, contact opneemt of verwijs de bezoeker door naar een andere pagina. Dit kan een pagina zijn voor een specifieke dienst, maar ook een informatie pagina met extra tips kan handig zijn.

Bijvoorbeeld: Wilt u de woonkamer verbouwen of bent u toe aan een nieuwe keuken? Neem dan direct contact met ons op of bekijk eens de opdrachten waaraan wij eerder hebben gewerkt.

+6. Controleer de tekst goed en kijk ook naar het lettertype

De homepage tekst is geschreven en u bent tevreden met het resultaat. Wilt u ervoor zorgen dat de tekst helemaal perfect is, kijk dan ook eens goed naar de opmaak van de tekst. Is het lettertype goed leesbaar? Hoeft de lezer niet te scrollen om de meeste belangrijke informatie te vinden? En ziet het geheel er goed uit? Controleer de tekst voor een laatste keer (op bijvoorbeeld spelfouten) en plaats de nieuwe tekst op de website.

Een andere veelgemaakte fout is nog dat veel website-eigenaren alle informatie op de homepage willen zetten. Hiervoor is een homepage niet bedoeld. Een homepage tekst moet kort en krachtig zijn, zodat de bezoeker nieuwsgierig wordt en verder klikt. Daarnaast is een te uitgebreide homepage nadelig voor SEO, maar dit is een onderwerp voor een ander artikel…

Wilt u graag uw homepage tekst verbeteren, maar wilt u eerst een persoonlijk advies? Laat dan een website check uitvoeren door Tekstory!