Wel of geen reactieformulier voor uw zakelijke blog?

door | 13 jan, 2016 | Zakelijk Bloggen

Een blog beginnen is voor online ondernemers een uitstekende keuze. Door te bloggen werkt u namelijk aan een betere vindbaarheid in zoekmachines en laat u zien dat u veel kennis in huis heeft. Bloggen biedt dus voordelen, maar u wilt natuurlijk wel het gewenste effect bereiken. Één belangrijke vraag die elke zakelijke blogger zichzelf dan ook aan het begin moet stellen is: “wil ik wel of geen reacties van lezers ontvangen”. Over beide opties valt namelijk wel iets te zeggen.

Wel of geen commentaarformulier

De voordelen van een reactieformulier

Door een reactieformulier onder uw blogposts te plaatsen, geeft u lezers de mogelijkheid een reactie te plaatsen. Dit levert de volgende voordelen op:

  • U krijgt meer inzicht in uw doelgroep. Doordat lezers op uw blogposts kunnen reageren, komt u meer over uw doelgroep te weten. Hoe denken zij over de onderwerpen waarover u schrijft en welke problemen hebben zij? Door deze informatie kunt u uw diensten beter op de klant aanpassen.
  • U krijgt inspiratie voor nieuwe blogposts. Doordat lezers vragen stellen of op een blogpost reageren, weet u welke onderwerpen de lezer interessant vindt. Geen reacties? Dan kunt u de volgende keer beter iets anders bedenken. Daarnaast kunnen lezers ook vragen stellen als ze iets niets begrijpen en deze vragen kunt u weer gebruiken voor nieuwe blogposts.
  • U kunt (klant) relaties versterken. Goede relaties zijn belangrijk en zorgen voor herhaal verkopen. Door op reacties van uw lezers te reageren, laat u een positieve indruk achter en daarnaast zorgen uw reacties ervoor dat bezoekers nogmaals terugkeren naar de website.

De nadelen van een reactieformulier

Helaas zijn reacties van bezoekers niet te controleren en dit brengt de volgende nadelen met zich mee:

  • Andere specialisten kunnen kritiek op uw blogposts uiten. De reacties die u krijgt kunnen positief zijn, maar uiteraard ook negatief. Zo zijn er andere specialisten die uw kennis kunnen ondermijnen. Natuurlijk is er één handige oplossing! Niet alle reacties zomaar toelaten en ze dus eerst controleren.
  • Het kost tijd om op reacties te reageren. Krijgt u reacties, dan is het belangrijk dat u ook reageert op deze reacties. Wanneer u hier geen tijd voor heeft, kunt u het reactieformulier beter weglaten.
  • Bezoekers kunnen zien dat er niemand reageert. Het grootste nadeel is dat er vaak geen reacties worden geplaatst. Lezers zien dit en dit heeft 2 nadelen. Ten eerste is de drempel om een reactie te plaatsen hoog als nog niemand heeft gereageerd. Daarnaast suggereren geen of weinig reacties dat uw blog minder populair is.

Wel of geen reactieformulier?

Heeft u na het lezen van de voor- en nadelen nog geen keuze kunnen maken, kijk dan eens naar het doel van uw zakelijke blog.

Doel 1: De relatie met uw doelgroep versterken

Heeft u als doel “de relatie met uw doelgroep versterken” en heeft u hiervoor ook genoeg tijd? Dan zou een reactieformulier voor uw blog een goede keuze kunnen zijn. Om nare reacties te voorkomen, kunt u ervoor kiezen om de reacties eerst te bekijken, voordat u ze op uw website toelaat.

Doel 2: Een hogere positie in de Google

Krijgt u bij elke blogpost ongeveer 2/3 commentaren, dan heeft dit geen voordelen voor uw positie in Google. Verwacht u veel reacties te krijgen dan kan een reactieformulier een goede keuze zijn. Veel goede én lange reacties zijn voor Google namelijk een signaal dat de blogpost erg populair is.

Doel 3: Kennis delen, uw specialisme aantonen

Houdt u een blog bij om uw specialisme aan te tonen, dan zit u niet te wachten op nare reacties. Is dit uw hoofddoel, dan heeft een reactieformulier eerder nadelen dan voordelen. Zeker als u weinig reacties krijgt, biedt een reactieformulier weinig meerwaarde.

Geen reactieformulier, maar toch interactie?

Heeft u ervoor gekozen om geen reactieformulier aan uw blog toe te voegen, dan zijn er andere manieren om met uw bezoekers in contact te komen. Zo kunt u aanwezig zijn op social media en hier met uw klanten communiceren. Geef dan onder de blogpost of in de sidebar aan dat de discussie op Facebook plaatsvindt. Daarnaast zou u bij elke blogpost aan kunnen geven dat vragen ook via de mail kunnen worden gesteld.

Afhankelijk van uw doel kunt u dus beslissen of u wel of geen reactieformulier wilt gebruiken. Kiest u niet voor een reactieformulier, dan zijn er dus ook andere manieren om met uw lezers in discussie te gaan.