Uw website voor mobiel? Beter laat dan nooit!
Meer bezoekers via Google? Daar moet u wel iets voor doen! Besteedt u veel tijd aan het optimaliseren van uw teksten voor zoekmachines? Dan bent u al goed bezig met het opbouwen van een betere vindbaarheid. Een hogere positie in de zoekmachines kost gewoon tijd en als u deze eenmaal bereikt heeft, wilt u deze plek niet meer verliezen. Waarom is uw website dan nog steeds niet geschikt voor mobiele telefoons?

Laat uw website controleren met de website check!
Bent u tevreden met uw website of denkt u dat er enkele (of meerdere) verbeteringen mogelijk zijn? Zelf denk ik dat er aan iedere website wel iets te doen valt. Betere teksten, een hogere snelheid, betere conversies of een optimaal gebruiksgemak. Alle website elementen samen zorgen voor een betere vindbaarheid en dus meer bezoekers (en verkopen). Door een website check te laten uitvoeren, komt u er achter hoe u scoort op belangrijke website eisen. Veel voorkomende missers zijn:
- Voor de bezoeker is het niet duidelijk wie u eigenlijk bent en wat u te bieden heeft. De belangrijke informatie wordt niet vermeld of is niet vindbaar.
- De bezoeker wordt niet door de website geleid. Hij of zij weet niet wat hij moet doen en zal daarom vroegtijdig de website verlaten.
- U besteedt geen tijd aan zoekmachines optimalisatie (of weet niet waar u moet beginnen) en wordt daarom niet gevonden
- Uw website wordt wél gevonden, maar is niet mobielvriendelijk en verliest daarom zijn goede plek in de zoekmachines.
Een mobiel vriendelijke website?
Vandaag is het 21 april, een belangrijke dag, waar al wekenlang over wordt gepraat en geschreven. Vandaag verandert Google zijn algoritme voor mobile search en mobielvriendelijkheid zal als een belangrijke ranking factor worden gezien. Een website die niet goed werkt voor mobiele telefoons en tablets, zal Google minder geschikt vinden, met een daling in de zoekmachine tot gevolg. Een voordeel: beschikt u wél over een mobielvriendelijke website, dan heeft u een voordeel ten opzichte van concurrenten met een website die niet voor mobiel geschikt is.
Wanneer is een website voor mobiel geschikt?
Er zijn verschillende manieren om te controleren of een website mobielvriendelijk is. U kunt uw eigen website op mobiel controleren, maar Google heeft ook een speciale mobielvriendelijke test ontwikkelt. Hoe herkent u dan een niet mobielvriendelijke website:
- De bezoeker moet inzoomen om de content te kunnen lezen
- Het is mogelijk om de website naar rechts te scrollen. Een mobiele website scrolt alleen horizontaal
- De links zitten te dicht op elkaar waardoor het voor de mobiele bezoeker moeilijk is om erop te “klikken”
Bent u niet zeker of alle pagina’s van uw website geschikt zijn voor mobiel? Met behulp van Google Webmaster Tools kunt u dit controleren.

Is een mobiele website wel nodig?
Eigenlijk zou elke website voor mobiel geschikt moeten zijn, maar voor de ene website kan de invloed van het gewijzigde algoritme wel groter zijn. Wordt uw website vooral op mobiel weergegeven (en met name gevonden), dan zal u dus meer verschil merken, dan websites die vooral op desktop computers (via Google) worden bezocht. Hoe groot deze verandering is, wordt nog even afwachten. Controleer via Google Analytics of een ander statistieken programma hoeveel bezoekers u de laatste maanden via Google heeft gehad en hoeveel daarvan hun mobiele telefoon of tablet hebben gebruikt. Heeft u geen mobiele website, dan zou het maar zo kunnen zijn dat dit soort bezoekers uw website niet meer zullen vinden. Dat wilt u toch voorkomen?
Een website voor mobiel is de enige oplossing!
Is uw website nog niet mobielvriendelijk, dan is er nog veel te doen. Vandaag wordt dan wel het algoritme aangepast, maar het is nog niet te laat. Voor uw bezoekers (en natuurlijk voor Google) is het beter om alsnog over een mobiele website te beschikken. Wilt u uw huidige website omzetten of een nieuwe mobiel-vriendelijke website laten maken? Dan verwijs ik u graag naar finalwebsites!