Blog schrijven voor uw bedrijfswebsite in 5 stappen!

door 29 apr, 2017Zakelijk Bloggen

Wie op een regelmatige basis een nieuwe zakelijk blog plaatst, kan op de lange termijn de zichtbaarheid van de website in de zoekmachines enorm verbeteren. Dat veel online ondernemers daarom een blog beginnen, is dan ook niet zo vreemd. Even een blog schrijven en de bezoekers weten mijn website wel te vinden, denken ze. Dit blijkt in de praktijk toch niet zo makkelijk te zijn. “Waar moet ik over schrijven”, “hoe schrijf ik een goede blog” en “hoe optimaliseer ik deze voor zoekmachines”, zijn veel gestelde vragen. In deze blogpost delen wij 5 stappen die u altijd kunt gebruik voor het schrijven van een succesvolle blogpost!
Blog schrijven

1. Het onderwerp voor uw nieuwe blogpost bepalen

Begin niet zomaar met schrijven, maar kies eerst duidelijk een onderwerp voor uw nieuwe blogpost. Sommige bloggers schudden de onderwerpen zo uit hun mouw, terwijl het voor anderen onbegonnen werk lijkt. Wij kunnen u vertellen dat er voor elke branche/organisatie genoeg blogonderwerpen te bedenken zijn. Verschillende tips kunnen hierbij helpen:

  • Verplaats u in de klant! Dit is de waarschijnlijk de beste tip die wij u kunnen geven. Aangezien u de blogposts voor de lezer schrijft, is het logisch dat deze over onderwerpen moeten gaan die zij interessant vinden. Welke vragen kunnen zij hebben als het gaat om uw product of branche? Daarover gaat u natuurlijk een interessante blog schrijven.
  • Doe een zoekwoorden onderzoek. Deze woordcombinaties, die bezoekers in Google intypen, kunt u gebruiken als bron van inspiratie voor uw nieuwe blogpost. Daarnaast zijn zoekwoorden belangrijk om beter gevonden te worden in Google, maar daarover later meer
  • Waarover bloggen uw concurrenten? Bent u op zoek naar goede voorbeeld blogs? Kijk dan eerst waarover uw concurrenten schrijven. Dit houdt natuurlijk niet in dat u hele artikelen van concurrenten moet kopiëren. Natuurlijk kunt u wil inspiratie opdoen bij de concurrent. Als u maar uw eigen draai aan een artikel geeft.

Deze 3 tips kunnen u helpen bij het bedenken van blogonderwerpen. Om ervoor te zorgen dat u na enkele blogposts nog genoeg inspiratie hebt en niet direct stopt, is het aan te raden om een lijstje met blog ideeën te bewaren. Hierop kunt u terugvallen wanneer u graag de volgende blog wilt schrijven, maar geen onderwerp kunt bedenken.

Ook Google Search Console is een handige gratis tool die u kunt gebruiken om blogonderwerpen te vinden. Meld uw website aan en krijg informatie over de zoekwoorden waarvoor uw website reeds scoort. Zitten er zoekwoorden tussen die u nog niet eerder heeft gebruikt voor pagina? Gebruik deze dan voor een nieuwe blogpost.

2. De eerste versie van uw blog schrijven

Nadat u een onderwerp heeft gekozen, begin dan eerst met het uitwerken van de opbouw van de blog. Bedenk de subkoppen en vul dit aan met enkele steekwoorden. Beperk elke alinea tot één onderwerp om onduidelijkheid te voorkomen. Werk de steekwoorden vervolgens uit met meer informatie, voorbeelden en handige tips.

Wanneer u bezig bent met het schrijven van de blogpost, besteed dan aandacht aan:

  • De blog opbouw. Voor de begrijpelijkheid is het belangrijk dat alle alinea’s duidelijk met elkaar verbonden zijn. Probeer het thema aan te houden en wijk niet te veel af naar onbelangrijke bijzaken.
  • Het doel van uw blogpost. Voor de structuur kan het helpen om van te voren een doel voor uw blogpost te bepalen. Op dit doel kunt u dan weer terugvallen tijdens het schrijven, zodat uw verhaal duidelijk blijft.
  • De kwaliteit van uw tips/informatie. Veel ondernemers zijn bang dat ze te veel informatie weg geven, waardoor ze klanten zullen kwijtraken. Unieke informatie toont ook uw expertise aan, wat juist voor meer klanten kan zorgen.
Een blog schrijven volgens het AIDA model is ook mogelijk. In het kort houdt het model in dat u eerst de Aandacht trekt met een pakkende inleiding, titel en foto. Vervolgens probeert u Interesse te wekken door bijvoorbeeld de voordelen voor de lezer te benoemen. Aansluitend speelt u in op het verlangen (Desire). Probeer de lezer enthousiast te maken met getallen, een case of de antwoorden op veelgestelde vragen. Tot slot eindigt u met een conversie-element (Action). Dit kan een share op social media, een inschrijving voor de nieuwsbrief of een aankoop zijn.
Het AIDA model wordt wel veel gebruikt voor het ontwikkelen van landingspagina’s. Voor het schrijven van een overtuigende blog kan het ook handig zijn om het AIDA model gebruiken, maar dit zal niet voor elk soort blog werken. Voor het schrijven van zakelijke blogposts is het wel belangrijk dat u deze 4 stappen in gedachten houdt.

3. De blogposts optimaliseren voor zoekmachines

Het doel van uw blog is natuurlijk om beter gevonden te worden, maar dit gebeurt niet vanzelf. Ten eerste is het belangrijk om van te voren een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Een zoekwoorden onderzoek laat zien waar de kansen liggen en op welke woordcombinatie uw blogpost gevonden zou kunnen worden. Op basis van het gekozen zoekwoord kunt u de blogpost optimaliseren van zoekmachines. Gebruikt het zoekwoord:

  • In de titel van de blogpost (het liefst zo ver mogelijk vooraan)
  • In één of meer koppen van de blogpost
  • Als alt-tag voor een van de afbeeldingen
  • In de seo-title en meta-description (aan te passen via de Yoast plugin)
  • In de inleiding
  • Enkele keren in de tekst

Gebruikt u WordPress, dan kunt u met behulp van de Yoast SEO plugin controleren of u het zoekwoord vaak genoeg in de blogpost heeft gebruikt. Hieronder ziet u een voorbeeld van de plugin. Deze geeft duidelijk tips over het verwerken van uw gekozen zoekwoord in de blogpost. Yoast SEO plugin voorbeeld Let op! De plugin is een hulpmiddel en geen garantie voor een goede positie in de zoekmachines. Daarnaast is het belangrijk om geduld te hebben. De SEO van uw website verbeteren kost tijd en inspanning, maar de tijd die u investeert is het zeker waard. Houd er rekening mee dat weinig inzet misschien niet de gewenste resultaten zal opleveren.

4. De blogpost leesbaar maken voor het web

Een blog schrijven, die tot het einde wordt gelezen, is niet eenvoudig. Bezoekers zijn ongeduldig. Wanneer ze niet direct de gewenste informatie vinden, zullen ze uw website weer verlaten. Dit geldt ook voor uw blogposts. Door de leesbaarheid te verbeteren kunt u bezoekers verleiden om wel even rond te kijken. Maar hoe dan?

  • Trek direct de aandacht. Bijvoorbeeld door een sterke titel of afbeelding te gebruiken. Stel een vraag aan uw lezer, gebruik humor of trek de aandacht door het probleem van uw bezoeker te benoemen.
  • Stel uw lezer niet teleur. U heeft niets aan een sterke titel die alleen maar de aandacht trekt en eigenlijk niet goed bij de inhoud van uw blogpost past. Met een populaire titel beïnvloedt u de verwachting van de lezer. Zorg ervoor dat u geen loze beloftes maakt.
  • Maak uw blogpost eenvoudig scanbaar. De beste manier om uw blogpost goed leesbaar te maken is door korte zinnen te gebruiken en de tekst te “breken”. Dit houdt in dat u genoeg tussenkopjes, witregels, bullet points en afbeeldingen gebruikt om de tekst makkelijk scanbaar en aantrekkelijk te maken.

Wanneer lezers ongeduldig zijn, moet ik dan wel een lange blog schrijven? Websites met lange blogposts scoren vaak beter in de zoekmachine. Vaak gaat het dan om artikelen met meer dan 1000 woorden. Probeer een blogpost echter niet onnodig lang te maken. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit!

5. Conversie elementen toevoegen

De laatste stap is het toevoegen van conversie elementen. Wat moet de lezer doen na het lezen/scannen van uw blogpost? Er zijn verschillende soorten conversie-elementen die u aan uw blogpost kunt toevoegen, maar belangrijk is dat deze past bij het doel dat u heeft bedacht voor de blogpost. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:

  • Een dienst/product promoten. Wilt u de blogpost gebruiken om een dienst of product te promoten? Informeer de bezoeker daarover aan het einde van uw blogpost.
  • Vraag stellen. Wilt u meer interactie creëren en heeft u een reactieformulier voor uw zakelijke blog? Vraag dan om de mening/ervaring van uw lezer.
  • Inschrijving nieuwsbrief. Gebruikt u de blog o.a. om e-mailadressen te verzamelen? Laat uw lezer zich inschrijven voor uw blogposts of maandelijkse nieuwsbrief.
  • Social media shares. Meer bezoekers via social media? Roep de bezoeker op om uw blog post op social media te delen.
  • Gerelateerde artikelen/interne links. Wilt u dat bezoekers langer op uw website blijven. Deel dan een aantal blogposts die voor de bezoeker mogelijk ook nog interessant kunnen zijn.

Genoeg mogelijkheden om van een passieve bezoeker een actieve bezoeker te maken. Zorg er alleen voor dat u de lezer niet te veel afleidt. Te veel conversie elementen op één pagina kan ook storend zijn.

Bloggen is een goede manier om uw zakelijke website beter vindbaar te maken. Vindt u een blog schrijven niet zo makkelijk en kunt u wel wat feedback gebruiken? Ik help u graag bij het verbeteren van uw blogposts, zodat deze vaker gevonden én gelezen worden. Ook een cursus blog schrijven is mogelijk!