Je gaat nu echt beginnen met content marketing, maar je weet dat je (zeker in het begin) niet overal aanwezig kan zijn. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. In deze blog deel ik de beste authentieke content vormen om je doelgroep te bereiken. Welke soorten content ga jij inzetten?
Belangrijk: deze blogpost bevat niet alle soorten content die er zijn. In deze blog bespreek ik de “heilige graal” van content marketing. Alle content vormen die je helpen om je potentiële klant op een authentieke manier aan je website te binden.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als sales content. Gaan wij het misschien ook wel een keer over hebben.
Welke soorten content kies je?
Voordat ik alle soorten content met je doorneem, wil ik de 3 dingen noemen, die moeten gaan bepalen welke content soorten jij het beste kan opnemen in je content strategie.
3 Overwegingen:
- Waar je doelgroep aanwezig is. Het heeft geen zin om content te maken op een platform waar je potentiële klant niet gevonden wil worden.
- Wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld beter gevonden worden in zoekmachines, dan heb je maar 1 optie. Per contentvorm bespreek ik uiteraard waarvoor je die het beste kan inzetten.
- Wat je concurrenten doen. Soms is het goed om de eerste te zijn. Of als er te veel concurrentie is, kan je beter iets anders kiezen.
Mijn spreadsheet helpt je om te bepalen welke soorten content je het beste kan inzetten!
Wil je weten welke content je het beste kan gebruiken om een bepaald doel te bereiken? Of wil je weten welke content weinig werk is om te maken? Ik heb alle informatie verzameld in een handig spreadsheet!
Dan gaan wij nu verder met alle soorten content die je kan inzetten!
Blogs
Als je beter gevonden wil worden in zoekmachines, dan raad ik je aan om te beginnen met bloggen (of je moet voldoende advertentiebudget hebben, kan ook).
Je kan je landingspagina’s of productpagina’s nog zo goed optimaliseren, grote kans dat er te veel concurrentie is of dat Google überhaupt alleen blogs toont voor je zorgvuldig gekozen zoekwoord.
Uiteraard zijn er natuurlijk veel verschillende blogs. Hieronder een overzicht:
Cornerstone content
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, kans op shares/links verhogen
Je cornerstone content is een mega uitgebreide blogpost waarin je een onderwerp zo zorgvuldig mogelijk probeert te behandelen. Belangrijk is dat je een aantal ondersteunende, kortere artikelen hebt geschreven die je in je cornerstore post ook uitlicht. Daarmee motiveer je bezoekers om meer blogs te lezen. Cornerstone content is vrij essentieel voor je SEO strategie.
Handleiding/Tutorial
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen
Met een handleiding doe je echt iets voor je bezoeker, je helpt ze om een concreet probleem op te lossen. Daarnaast laat je natuurlijk ook meteen zien wat je in huis hebt.
Lijst Artikel
Doelen: bereik vergroten, kans op shares/links verhogen
De lijst artikelen ken je vast wel, zoals “10 landen die je echt bezocht moet hebben”. Lijst artikelen zijn makkelijk te schrijven en worden over het algemeen vaker gedeeld dan andere soorten blogposts. Zeker als het een lang lijst artikel is.
Blog voor een longtail zoekwoord
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen
Begin je net met bloggen, dan is het slim op je te richten op long tail zoekwoorden. Met zo’n blog geef je bijvoorbeeld antwoord op een kleine, concrete vraag van een bezoeker.
Interview
Doelen: bereik vergroten, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Wordt je content niet vaak gedeeld? Met een interview is de kans al groot dat de persoon die je interviewt het gaat delen.
Koopgids
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen, kans op verkopen verhogen
Veel blogs hebben niet direct het gevolg dat de bezoeker iets gaat kopen. Met een koopgids kan je die wel wat verhogen. In een koopgids help je bezoekers met het maken van een keuze. Welk product kunnen ze het beste kiezen voor hun situatie/kenmerken/voorkeuren. Dat bespreek jij in je blogpost.
Opinie artikel
Doelen: bereik vergroten, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Wil je dat je blog wat losmaakt bij je lezers? In een opinieartikel neem jij een (vaak controversieel) standpunt in. Vergeet niet te bespreken wat de lezer hier eventueel aan heeft.
Curated content
Doelen: bereik vergroten, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen
Curated content houdt in dat je in een blogpost links deelt naar de content van andere websites. Je kan bijvoorbeeld een overzicht geven van de beste websites/blogs/video’s/podcasts over een bepaald onderwerp. Het selecteren van de bronnen kan wat werk zijn (of misschien heb je deze al), maar verder heb je zo’n artikel zo geschreven.
Review
Doelen: bereik vergroten, kans op shares/links verhogen, kans op verkopen verhogen
Heb jij een product of tool waar je helemaal fan van bent. Dan kan je daarover een uitgebreide review plaatsen op je website. Goed voor de vindbaarheid en om bezoekers te overtuigen. Verkoop je het product niet zelf, dan is er misschien wel een affiliate link voor?
Nieuwsbericht
Doelen: bereik vergroten, kans op shares/links verhogen
Vaak zie ik website-eigenaren die geen onderscheid maken tussen blogs en nieuwsberichten, maar het zijn echt twee hele verschillende dingen. Nieuwsberichten zijn verslagen van recente gebeurtenissen en hebben als doel de lezer te informeren. Blogs zijn artikelen geschreven op basis van de persoonlijke ervaringen/kennis van de schrijver en kunnen verschillende doelen hebben: informeren, overtuigen, inspireren en/of entertainen.
User Generated Content
Doelen: bereik vergroten, betrokkenheid verhogen, volgers vermaken, kans op verkopen verhogen
UGC (of user generated content) verwijst naar alle content die wordt gemaakt door je gebruikers, fans of klanten. Niet jij als bedrijf maakt de content, maar een onafhankelijke partij die de content dan ook op zijn eigen platform deelt. Heb je zelf nog geen bereik, dan kan dit de manier zijn om toch je doelgroep te bereiken.
E-mailmarketing
Met alle nieuwe(re) contentvormen, zoals podcasts, video’s en TikTok, lijkt e-mailmarketing misschien niet zo spannend. Maar toch blijft e-mailmarketing een van de krachtigste contentvormen om in te zetten. E-mail communicatie is direct en persoonlijk en kan je helpen om veel verschillende content marketing doelen te bereiken.
Welkomstmail
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding
Begin je met e-mailmarketing dan is het eerste dat je nodig hebt een welkomstmail. Dit zorgt ervoor dat volgers je toekomstige mails makkelijker kunnen herkennen en dus sneller zullen openen. De welkomstmail is het moment om jezelf wat beter te introduceren en je volger meteen omver te blazen met je waarde.
Nieuwsbrief
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, volgers vermaken
Nieuwsbrieven zijn nog steeds een van mijn favoriete contentvormen om je doelgroep te bereiken. Ja, mensen ontvangen dagelijks veel e-mail, maar als je het goed inzet, zal je echt van de resultaten profiteren. In je nieuwsbrief kan je premium tips delen, volgers op de hoogte houden en echt laten zien wie jij bent.
Automatische e-mailcampagne
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, volgers vermaken
Je nieuwsbrief verstuur je tegelijkertijd naar alle volgers die je op dat moment hebt. Met een automatische campagne bereik je makkelijk nieuwe inschrijvers, zonder steeds nieuwe mails te hoeven maken. Heel handig in het begin als je nog niet zoveel volgers hebt voor je nieuwsbrief!
Verjaardagsmails
Doelen: klantenbinding, volgers vermaken
Onderschat niet de kracht van een leuke mail op de verjaardag van je volger. Maar geen kortingsactie waar jij meer aan hebt dan je volgers! Bedenk echt iets leuks om je volger in het zonnetje te zetten, zodat hij zich echt speciaal voelt.
Video
Met video kan je echt laten zien en horen wie jij bent en wat je te bieden hebt. Voor de meesten zal het meer werk zijn om video en audio content te maken, maar toch kan je eigenlijk niet zonder.
Net als bij blogs heb je qua inhoud en format verschillende mogelijkheden als je aan de slag gaat met het maken van video. Dit zijn enkele van deze mogelijkheden:
Instructievideo’s
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen
Sommige mensen vinden het fijn om een handleiding te lezen, maar anderen zullen de voorkeur hebben voor een instructievideo. Deze laatste geeft je de mogelijkheid om echt stap voor stap goed te laten zien hoe de kijker iets moet doen. Het voordeel van video: je deelt niet alleen kennis, maar je laat ook zien hoe het is om met jou te werken.
Vlogs
Doelen: bereik vergroten, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen
Vlogs zijn een van de meest populaire vormen van content. In een vlog deel je wat je doet, geef je een kijkje achter de schermen en “klets” je met je doelgroep. Je kan vlogs dus op verschillende manieren inzetten: om je volgers iets te leren of te inspireren, om vragen te beantwoorden of om je verhaal te vertellen. Soorten vlogs: dagelijkse vlogs, reisvlogs, kookvlogs, gamingvlogs.
Documentaires
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Documentaires bieden je de mogelijkheid om dieper in een onderwerp te duiken en je kijker te verbazen met indrukwekkende beelden. Het zal wat meer kosten om een korte documentaire te maken, maar dan heb je wel een goed stukje content dat je op verschillende manieren kan inzetten voor je bedrijf.
Comedy en vermaak
Doelen: bereik vergroten, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Je video’s hoeven niet altijd inspirerend of educatief van aard te zijn. Zeker op social media willen wij eigenlijk gewoon iets zien dat leuk is. Bedenk een grappig concept voor een video (serie) en probeer zo je merk onder de aandacht te brengen.
Short video
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Met alle content die dagelijks wordt geproduceerd is het voor de gebruikers moeilijk om zijn aandacht erbij te houden. Het is dan ook niet zo gek dat korte video’s zo populair zijn. Wil jij bezoekers snel een indruk geven van wie jij bent en wat je te bieden hebt, dan zijn korte video’s de meest geschikte contentvorm die je kan kiezen.
Live video
Doelen: expertise aantonen, betrokkenheid verhogen, volgers vermaken
Van alle soorten content die worden ingezet om de doelgroep te bereiken, wordt live video denk ik nog het minst ingezet. Het voordeel van live video is dat je direct kan inspelen op de vragen die je krijgt en daardoor de content nog relevanter kan maken voor je doelgroep.
Podcast
Doelen: expertise aantonen, expertise aantonen, volgers vermaken
Ook podcasts zijn een ideale manier om je doelgroep te bereiken en tegenwoordig worden er ook al over een tal van onderwerp podcasts gemaakt. Je kan een podcast bijvoorbeeld inzetten om je expertise te delen, mensen te interviewen of verhalen te vertellen die je merk versterken. Voor branding is de podcast de ideale contentvorm.
Audioboek
Doelen: expertise aantonen, leads genereren
Heb je al een e-book gemaakt om je bedrijf te promoten, dan kan je er natuurlijk ook heel makkelijk een audioboek maken. Niet iedereen houdt van lezen en een audioboek kan je natuurlijk ook makkelijk opzetten tijdens een andere activiteit. Je boek mag dus niet te ingewikkeld zijn.
Q&A’s
Doelen: Expertise aantonen, betrokkenheid verhogen
In deze lijst met content soorten wil ik ook nog even wat aandacht geven aan Q&A’s. Je kan de vragen van klanten beantwoorden in je nieuwsbrief of je blogs, maar podcasts en video’s zijn hier misschien wel veel geschikter voor. Krijg je vaak dezelfde vragen? Neem dan eens een Q&A op.
Social media content
Op social media kan je heel veel verschillende soorten content plaatsen, ook afhankelijk van het social media account waar je actief bent. Hieronder een overzicht van verschillende contentvormen die je op social media ziet.
Reels/TikToks/YouTube shorts
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Op de meeste social media platformen zie je veel korte video’s. Het is ook meteen de beste manier om je bereik te vergroten via social media. Reels kunnen sneller viral gaan en hebben een hoog entertainmentgehalte. Aan jou de taak om ze ook goed in te zetten.
Stories/verhalen
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, volgers vermaken
Wil je laten zien wie je bent en waar je mee bezig bent? Stories zijn een goede contentvorm om je verhaal te delen. Op social media zijn stories een van de beste manieren om klanten echt aan je te bieden omdat het persoonlijk en direct is. Heb je echter nog niet veel volgers, dan kan je beter eerst beginnen om je bereik te vergroten.
Versjes/korte stripjes
Doelen: bereik vergroten, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Social media is natuurlijk niet alleen voor video content. Je ziet gebruikers vaak ook korte stripjes of versjes delen in de vorm van posts.
Slideshows
Doelen: expertise aantonen, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Op Instagram (maar ook op LinkedIn) kan je slideshows delen. Je content hoeft niet uit 1 beeld te bestaan, maar je kan met een slideshow dus een heel verhaal creëren. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat volgers ook de laatste slide te zien krijgen.
Memes
Doelen: betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Memes zijn een van de meest krachtige content vormen om herkenning te creëren en een bepaald gevoel bij de lezer op te roepen. Wil je de band met je doelgroep versterken, dan kunnen memes heel effectief zijn. maar je moet daarvoor heel goed weten wat er speelt bij je doelgroep.
Gidsen
Doelen: betrokkenheid verhogen, volgers vermaken
Op Instagram kan je een aantal posts over hetzelfde onderwerp verzamelen in een gids. Dit is bijvoorbeeld handig voor websites over reizen, maar ook als je bijvoorbeeld je volgers iets wil leren en je verschillende “lessen” over hetzelfde onderwerp hebt gemaakt.
Trends
Doelen: bereik vergroten, betrokkeneheid verhogen, kans op shares/links verhogen, volgers vermaken
Vooral op TikTok heb je veel trends waar creators aan deelnemen, denk aan dansjes, maar ook aan filters of bepaalde concepten die vaak worden gekopieerd. Meedoen aan een trend kan er zomaar eens voor zorgen dat je viral gaat.
Webinar
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, kans op shares/links verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Een webinar voor je bedrijf organiseren kan enorm waardevol zijn. Je kan je expertise tonen, je komt in direct contact met je doelgroep en creëert dus mogelijkheden om potentiële klanten aan je bedrijf te binden.
Demo
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Verkoop je een online product? Denk er dan eens over na om een demo aan te bieden. Daarin kan je de relatie met je potentiële klant versterken en tegelijk laten zien hoe waardevol je aanbod is.
Quick scans
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, betrokkenheid verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Verkoop je geen online product, maar een dienst? Dan kan een quick scan je helpen om je doelgroep te bereiken en een positieve indruk achter te laten. Probeer de quick scan zo persoonlijk mogelijk te maken zodat je ook echt kan werken aan relatie met je potentiële klanten.
Minicursus
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Een andere manier om je expertise aan te tonen is met behulp van een korte minicursus. Bijvoorbeeld via E-mail of via een leeromgeving op je website. De minicursus is handig als je grotere cursussen verkoopt, maar ook als je diensten aanbiedt of zelfs als je product verkoopt. Je kan met een minicursus bezoekers namelijk ook leren hoe ze jouw product zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken.
Ebooks/Whitepapers
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Jouw kennis delen met je doelgroep en tegelijkertijd aanmeldingen verzamelen voor je nieuwsbrief? Maak dan een ebook met waardevolle tips en informatie voor je doelgroep. Belangrijk! Heel veel bedrijven zetten ebooks in om inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen, probeer dus echt uniek en onderscheidend te zijn met het onderwerp en de inhoud van je book.
Checklist
Doelen: expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Een van de eenvoudigste freebies die je kan maken is een checklist. Ook ideaal om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen. Bekijk welk probleem van je bezoeker je kan oplossen met een checklist en gebruik dat als onderwerp. Een checklist is trouwens ook een goede manier om te laten zien dat je niet alleen kennis hebt, maar deze ook zo kan presenteren dat je doelgroep het eenvoudig kan gebruiken.
Template/voorbeeld
Doelen: bereik vergroten, expertise aantonen, klantenbinding, kans op shares/links verhogen, leads genereren, kans op verkopen verhogen
Checklist en ebooks worden vaak gemaakt, maar een soort content waarmee jij je nog kan onderscheiden zijn templates en voorbeelden. Zo kan je bijvoorbeeld een checklist maken voor het schrijven van een blog, maar een zoekwoorden onderzoek laat zien dat het nog voordeliger is om een goed template en een voorbeeld te maken om je doelgroep te bereiken.
Tip! Weet je welke soorten content je gaat inzetten? Lees dan daarna deze blog over content ideeën bedenken.