SEO-teksten schrijven: maakt u deze 5 fouten?

door | 21 mei, 2014 | Schrijven voor het web

Een bedrijfswebsite die niet op de eerste pagina in de zoekmachine staat, telt tegenwoordig niet meer mee! Oké, dit is misschien iets overdreven, maar veel bedrijven zijn hier wel bang voor. Veel gebruikers klikken niet verder dan de eerste pagina en op de 5e of 6e pagina wordt u helemaal niet meer gevonden. Het beste wat u daartegen kunt doen? Uw website voorzien van goede SEO-teksten!

SEO teksten schrijven

Wat zijn SEO-teksten?

SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd, is tegenwoordig een van de belangrijkste begrippen voor tekstschrijvers, webbouwers en website eigenaren. Door het aanpassen van de inhoud, techniek en linkstrategie zal een website beter in Google gevonden worden. De inhoud van de website, de teksten spelen dus een erg belangrijke rol! Wanneer de gebruiker op een bepaald woord zoekt, dan verwacht hij ook de gewenste informatie te krijgen. Goede SEO-webteksten moet dus niet alleen hoog in Google staan, maar ook de bezoeker op de juiste manier informeren.

Waar gaat het fout?

Een goede tekst schrijven is veel werk en een goede SEO-tekst schrijven is nog meer werk. Hieronder ziet u 5 veel voorkomende fouten die u een eind op weg helpen bij het schrijven of verbeteren van uw content.

1. Het verkeerde zoekwoord is gekozen

Voordat een bepaalde pagina wordt geschreven is het belangrijk om één zoekwoord te kiezen. De grootste kansen heeft u met de zogenaamde longtail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn specifieker dan de shorttail zoekwoorden en zullen daardoor minder concurrentie hebben. Een schoenenzaak zou bijvoorbeeld het zoekwoord “schoenen” (shorttail) kunnen kiezen, maar het is natuurlijk veel beter om het zoekwoord “Nike damesschoenen” (longtail) te gebruiken. Kies uw zoekwoord zorgvuldig en gebruik de Google Adwords zoekwoordplanner om te kijken welk zoekwoord de beste keuze zou zijn.

2. U schrijft uw teksten alleen voor de zoekmachine

Is Google uw klant? Volgens mij niet hé? Gebruikt u té vaak het gekozen zoekwoord dan zal de tekst niet meer natuurlijk overkomen op de bezoeker. Valt de informatie niet in de smaak, dan zal men uw website snel verlaten. Google onthoudt dit en zal daardoor uw website bij herhaling negatief beoordelen. Houd dus altijd in gedachten dat u de klant moet overtuigen en niet de zoekmachine!

3. De pagina geen meta-description en uw titel trekt niet de aandacht

Voor de vindbaarheid is het belangrijk dat u in de titel het zoekwoord gebruikt. Het liefst natuurlijk vooraan, maar lukt dit niet, dan is het geen groot probleem. Ook voor de meta-description is het handig om dit woord te gebruiken, maar alleen om de lezer te informeren. Een pakkende meta-description en titel zorgen ervoor dat u opvalt tussen alle andere zoekresultaten, waardoor er meer gebruikers op uw website terecht komen.

4. Er zit geen structuur in uw tekst

Internetgebruikers lezen geen teksten meer, ze scannen! Zorg er dus voor dat uw tekst goed gestructureerd is, zodat de lezer snel kan zien waar het artikel overgaat. Door het gebruik van verschillende kopjes (h1, h2, h3) en opsommingstekens is een artikel veel makkelijker te scannen. Is uw artikel niet makkelijk te scannen, dan zal de bezoeker uw website snel verlaten. Dit heeft weer een negatief effect op uw positie in de Google zoekresultaten.

5. Uw website wordt helemaal niet geïndexeerd

Er is veel aandacht besteed aan het schrijven van webteksten, het toevoegen van zoekwoorden en ook de rest van de website zit goed in elkaar. Helaas heeft u er niet voor gezorgd dat uw website geïndexeerd wordt en daarom bent u niet vindbaar in de zoekmachine. Het zou jammer zijn als al het werk voor niets is gedaan, dus zorg er voor dat u navigatie duidelijk is en elke pagina door Google geïndexeerd kan worden.

Contoleer als laatste uw SEO-teksten met deze checklist!

Bent u alle punten nagelopen en heeft u al bijna op de “publiceren” button geklikt? Controleer dan nog de laatste punten en zorg voor een hogere plaats in de zoekmachine.

  • Bestaat uw webtekst uit meer dan 300 woorden?
  • Gebruik u het zoekwoord in de eerste paragraaf?
  • Staan er in uw tekst links naar andere pagina’s binnen uw website?
  • Bevatten de afbeeldingen een alt-tag met het belangrijkste zoekwoord?
  • Heeft u het zoekwoord in een van de kopjes gebruikt?