Content maken met ChatGPT
Blog

Content maken met ChatGPT: sneller en efficiënter kan het niet

Sharon Lederer foto

Sharon Lederer

31 oktober 2023

Je wil efficiënt content maken waarmee je kan scoren bij de doelgroep. Waarmee je kan opvallen tussen je concurrenten en waarmee je ook nog eens meer volgers en bezoekers kan krijgen. Klein probleempje: in het verleden is het je niet gelukt om regelmatig content te maken. Geen zorgen, je bent echt niet de enige! Daarom leg ik in deze blog uit hoe ook jij een content machine kan worden!

Hoe je ChatGPT niet moet gebruiken

De afgelopen maanden is er al heel veel gezegd over ChatGPT. In het begin zagen veel mensen het als dé nieuwe technologie die in de toekomst veel banen zou vervangen (o.a. die van content makers).

Gelukkig zijn veel mensen al teruggekomen van die mening. Nee, ChatGPT is (op dit moment) geen wondermiddel dat je moet willen gebruiken om al je content te maken.

ChatGPT is wel een hele fijne brainstormtool die je kan helpen om vooral sneller content te creëren.

Zo gebruik ik het om:

  • De problemen en wensen van mijn doelgroep te achterhalen
  • Om onderwerpen te bedenken voor mijn content
  • Een opzet te maken voor mijn content
  • Om unieke invalshoeken te vinden
  • Om strategieën te bedenken die ervoor zorgen dat mijn content één geheel vormt
  • Om pakkende titels, subjecten en introducties te schrijven
  • Om voorbeelden te bedenken voor mijn content

In deze blog leg ik je uit hoe ik dat allemaal doe

In 5 stappen goede content maken met je buddy ChatGPT

Voordat je begint is het belangrijk om ChatGPT wat te vertellen over je bedrijf, bijvoorbeeld:

Ik heb een webshop met producten voor honden. Mijn missie is om bezoekers te helpen om meer plezier te maken met hun hond. Onthou deze informatie als ik je vraag om mij te helpen met mijn content.

Je kan hier bijvoorbeeld ook nog je doelgroep toevoegen, je onderscheidend vermogen of je Tone of Voice. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter ChatGPT je kan helpen.

1) Bepalen waarover je content gaat maken

Voordat je content kan gaan maken, moet je bepalen waarover je content gaat maken. Dit gaat op twee niveaus:

Content pillars kiezen

Als eerst wil je jouw content pillars bepalen. Dit zijn de categorieën/thema’s waarover je content gaat maken. Content pillars zijn een belangrijk onderdeel van jouw content strategie. Ze helpen je om makkelijker content ideeën te bedenken en als autoriteit te worden gezien.

De meest eenvoudige prompt voor het kiezen van je pillars:

Bedenk 10 onderwerpen waar ik content over kan maken

Stap 1 - content maken met ChatGPT - Pillars kiezen
Resultaat met 10 onderwerpen om content over te maken als je een webshop met producten voor honden hebt.

Onderwerpen voor je content kiezen

Nadat je de content pillars hebt bedacht en weet welke soorten content je gaat inzetten, kan je deze informatie gebruiken om concrete onderwerpen voor je content te kiezen.
Dit kan heel eenvoudig met de volgende prompt:

Bedenk 10 blogs/Tiktoks/podcasts/video’s over [je content pillar]

In veel gevallen zal ChatGPT je waardevolle ideeën geven waar je echt wat mee kan. Bovendien kan je altijd nog om 10 of meer ideeën vragen.

Het nadeel van op deze manier brainstormen is dat je losse onderwerpen voor je content krijgt en op basis daarvan zelf nog je strategie moet bepalen. Want “random” content delen heeft tegenwoordig niet meer zoveel zin.

Wil je met je content je doelen bereiken, dan raad ik je de volgende prompt aan, die bestaat uit de volgende elementen: doel, je content mix, en waar je naar op zoek bent.

Ik wil mijn zichtbaarheid voor [je primaire zoekwoord] verhogen en over dat onderwerp als een autoriteit worden gezien. Mijn doel is om de komende tijd 5 blogposts, 12 Reels en 3 podcasts te maken over dit onderwerp. Voor de Instagram Reels ben ik op zoek naar 2/3 series of concepten en voor de podcast zoek ik ook een origineel serie idee. Alle content moet elkaar ondersteunen. Kan je mij helpen?

Ben je niet tevreden, vraag ChatGPT dan om nog meer suggesties.

3 prompts die je ook nog kunnen helpen bij het bedenken van content ideeën:

Welke trends zijn er op het gebied van [onderwerp]

Maak een lijst van veelgestelde vragen over [onderwerp]

Ik ben op zoek naar [specifiek soort content] over het onderwerp [onderwerp]. Heb je wat ideeën?

Bij deze laatste geef je specifiek aan waar je naar op zoek bent: how-to-artikel, carousel post, interview serie, korte video etc.

2) Content creëeren met ChatGPT

Natuurlijk kan je aan ChatGPT vragen om een blog, een nieuwsbrief of een social media post over een bepaald onderwerp te schrijven, maar dit raad ik je echt af.

ChatGPT bedenkt hele goede dingen, maar de content die er uitkomt is niet heel origineel. Voor echt goede content wil jij je eigen sausje er nog overheen gooien.

In het volgende voorbeeld vraag ik ChatGPT om mij te helpen bij het schrijven van een blog, maar dit kan natuurlijk net zo goed een nieuwsbrief of een videoscript zijn.

Eerst bedenk ik het liefst (een tijdelijke) titel voor mijn blog:

Bedenk 10 titels voor mijn blog en zet het zoekwoord [je zoekwoord] vooraan

De volgende stap is dan om een outline te maken:

En bedenk ook een outline voor mijn blog

Vraag aan ChatGPT om een outline te maken
ChatGPT die een outline voor een blog maakt.

Alles wat ChatGPT je geeft kan je gebruiken als inspiratie. Daarnaast vraag ik ChatGPT regelmatig of hij iets verder kan uitwerken of juist nog meer suggesties kan geven.

De volgende prompts gebruik ik ook vaak:

Geef mij een lijst van feitjes en cijfers over [onderwerp] en vermeld per feitje ook de bron.

Hoe kan ik mijn blog over [onderwerp] uniek en onderscheidend maken ten opzichte van de concurrentie? Geef mij 5 verschillende ideeën

Geef een goed voorbeeld van [onderwerp]

Geef mij 3 bronnen waar ik meer kan lezen over [onderwerp]

Wat zijn de belangrijkste problemen, vragen en wensen van iemand die meer wil weten over [onderwerp]. Bedenk voor elk 3 dingen en zet het in een tabel.

Problemen, vragen en wensen van mensen die meer willen weten over binnenspelen met je hond.

3) Je content optimaliseren

ChatGPT is ontzettend nuttig als je even vastloopt qua inhoud, maar het kan je ook helpen om je teksten nog verder te verbeteren.

Het kan je helpen bij de volgende dingen:

Metaforen bedenken

Ook voor beeldend taalgebruik is ChatGPT je buddy.

Bedenk 5 metaforen om [onderwerp] te beschrijven

Zoekwoorden toevoegen aan je tekst

Weet je niet hoe je een zoekwoord op een natuurlijk manier in een paragraaf kan verwerken? Vraag ChatGPT om hulp:

Voeg het zoekwoord [zoekwoord] toe aan de volgende paragraaf: [je tekst]

Je kopjes pakkender maken

De kopjes van je tekst zorgen ervoor hoeveel van de content een bezoeker gaat lezen. ChatGPT kan je helpen om je content interessanter te maken

Geef 10 ideeën om het volgende kopje [jouw kop] krachtiger te maken

Ingewikkelde teksten eenvoudiger schrijven

Moet je iets ingewikkelds makkelijker uitleggen? Maar lukt het maar niet om de juiste woorden te vinden? Vraag ChatGPT om advies.

Kan je eenvoudig uitleggen hoe [onderwerp] werkt

OF

Kan je de volgende tekst eenvoudiger schrijven, zodat een 12-jarige het begrijpt: [je tekst]

De content grappiger/hipper/verhalender maken

Voor als je eigen schrijfstijl je (nog) niet zo aanspreekt

Kan je de volgende tekst grappiger maken: [jouw tekst]

Content creatie volgens jouw tone of voice

Heb je een bepaalde tone of voice gekozen voor jouw content, maar vind je het nog lastig om die consequent door te voeren?

Mijn tone of voice omschrijf je met de volgende woorden [Jouw tone of voice omschrijving]. Kan je de volgende tekst verbeteren, zodat deze beter past bij mijn tone of voice [jouw tekst]

Eigenlijk overal waar je vastloopt, kan je dus ChatGPT om hulp vragen om het content creatie proces te versnellen.

4) Je content promoten

Heb je een blog geschreven, een video gemaakt, een podcast opgenomen of een e-book gemaakt. Dan ben je nog niet klaar. Het is zonde als je al die content creëert en niemand je nieuwe content te zien krijgt. Dus de volgende stap is om je content te promoten.

Hoe je dat het beste kan doen, is heel veel over te zeggen. Want wat als je nog geen volgers hebt? Wat als je eigenlijk helemaal niet zo tevreden bent met de content die je hebt gemaakt? Moet je het dan wel delen?

Voor jouw promotie strategie kan je uiteraard ook ChatGPT om hulp vragen, bijvoorbeeld met de volgende prompts:

Hoe kan ik mijn blog over [onderwerp] onder de aandacht brengen als ik nog niet veel volgers heb

Bedenk 3 reels waarmee ik mijn blog over [onderwerp] kan promoten

Voorbeeld ChatGPT die reels bedenkt
Voorbeeld van ChatGPT die een aantal reels bedenkt om de blog over ‘binnenspelen met je hond’ te promoten.

Bedenk een eenvoudige actie waarmee ik mijn blog over [onderwerp] onder de aandacht kan brengen

5) Bonus: ervoor zorgen dat je content converteert

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je content niet alleen maar lezen, maar ook tot actie overgaan?

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers je gratis freebie gaan downloaden? Of je product gaan kopen? Je gaan volgen op social media? Of zich gaan aanmelden voor je nieuwsbrief?

ChatGPT kan je helpen bij het bedenken van goede CTA’s of het aanscherpen van de teksten van je Call To Actions.

Enkele prompt die je op weg helpen:

Bedenk 10 call to actions voor mijn blog over [onderwerp] 

Bedenk 10 freebies over het onderwerp [onderwerp]

Hoe kan ik mijn [je freebie] promoten? Bedenk een goede call to action

De voordelen van ChatGPT op deze manier gebruiken!

ChatGPT wel of niet gebruiken als je content gaat maken? Als je de prompts uit deze blog gebruikt, zal je merken dat je:

  • Sneller en efficiënter content maakt. Je besteedt niet AL het werk uit, maar je zult wel merken dat je met behulp van ChatGPT die goede titel net wat sneller schrijft of net wat sneller een opzet voor je content op papier hebt staan.
  • Binnen no-time goede ideeën hebt voor het maken van waardevolle content. Ja, waarschijnlijk had je die ideeën ook wel gevonden als je ChatGPT niet had gevraagd, maar met ChatGPT gaat dat brainstormen toch net wat sneller.
  • Minder tijd kwijt bent aan het uitzoeken van de juiste informatie voor je blogpost. Je bent goed op de hoogte van je niche, maar ChatGPT iets vragen is soms net wat makkelijker dan alles weer zelf naar boven halen. Bovendien is onderzoek doen via ChatGPT gewoon sneller dan via Google. Ook al moet je nog steeds nagaan of het wel klopt.

Dat allemaal zonder daarbij je eigen creativiteit te verliezen. Want jij maakt nog steeds de content, deelt nog steeds je eigen kennis en geeft je eigen draai aan de informatie die je deelt.

ChatGPT maakt content maken alleen net wat makkelijker.

Handboek icon

Download mijn contentstrategie handboek​

Hét hulpmiddel voor het maken van unieke content​

Calendar icon

Download mijn contentkalender template​

Hét hulpmiddel om consistent content te maken​