Zakelijk bloggen: tips voor 5 branches

door 3 jul, 2014Zakelijk Bloggen

Heeft u het ook al overwogen? Bloggen over belangrijke onderwerpen uit uw branche. Zakelijk bloggen biedt veel voordelen, maar het bedenken van relevante onderwerpen maakt het voor bedrijven lastig. In dit artikel vindt u ideeën voor 5 branches: beauty salons, restaurants, fysiotherapeuten, reisbureaus en boekhouders. Natuurlijk zijn deze ideeën ook toe te passen op andere branches!

Zakelijk bloggen tips

De voordelen van zakelijk bloggen

Bent u nog niet bekend met de voordelen, dan gaan we daar nu verandering in brengen! Ten eerste zorgt bloggen ervoor dat u beter wordt gevonden in de Google. Mits u deze artikelen natuurlijk goed optimaliseert én het onderwerp relevant is voor uw website en bezoeker. Hier ziet u ook meteen het 2e voordeel. Door te bloggen over interessante onderwerpen binnen uw branche trekt u meer bezoekers naar uw website. Deze nu nog potentiële klanten, kunnen zomaar een echte klant worden. Daarnaast zijn blogposts brandstof voor social media marketing. Vindt u het lastig relevante berichten op Facebook of Twitter te plaatsen? Bloggen kan u hierbij helpen.

De blogtips voor bedrijven

De tips voor zakelijk bloggen zijn onderverdeeld in 5 cases. Natuurlijk zijn deze ook van toepassing op andere branches.

Beautysalon

Voor een beautysalon is het veel minder lastig om te bloggen, dan voor andere soorten bedrijven. Er zijn namelijk genoeg beautyblogs, waar een beautysalon terecht kan voor ideeën. Wel is het belangrijk dat de artikelen niet te commercieel worden!

  • Productvergelijkingen: om een zo realistisch mogelijk beeld te geven van de producten die u verkoopt is het belangrijk om een vergelijking te schrijven, in plaats van een review. Kies 2 producten die beiden in de winkel/webshop te vinden zijn en hou het zo objectief mogelijk. Extra: vergelijk een A merk product met een B merk product, wat net zo goed scoort.
  • How to video’s: een video is een goede en persoonlijke manier om uw expertise weer te geven. Laat zien wat u goed kan, door het geven van tutorials (nagels lakken, haren krullen, wenkbrauwen epileren etc.).

Restaurant

Restaurants hebben het tegenwoordig lastig. Er is veel keuze, dus uw website moet lokaal goed gevonden worden. Een goede sfeer in het restaurant zelf is belangrijk, maar ook uw website (door zakelijk bloggen) kan hier aan bijdragen.

  • Meet the crew: bezoekers zijn nieuwsgierig en vinden het leuk om te weten wie nu precies de kok is. Houd dus één keer in de zoveel tijd een interview met een werknemer.
  • Recept uit de menukaart: welk gerecht wordt het meest besteld of het meest aangeprezen door bezoekers? Plaats van dit gerecht het recept op uw website. Bezoekers zullen nog steeds terug komen, omdat de andere gerechten natuurlijk ook heerlijk zijn.
  • Voedingsmiddelen tips: u bent de kookexpert, dus u weet ook waar u op moet letten in de supermarkt. Geef de lezer tips over hoe ze de lekkerste tomaten of de meest zoete ananas kunnen kiezen.

Fysiotherapeut

Ook voor fysiotherapeuten is het belangrijk dat ze lokaal gevonden worden. Om op te vallen en klanten te trekken is het belangrijk dat u bezoekers ook online helpt.

  • Wat is de klacht? Natuurlijk kunt u dit niet met zekerheid zeggen, maar het is wel goed om te schrijven over veel voorkomende klanten. Wat houden ze in en wat zouden lezers er zelf aan kunnen doen?
  • Tips/advies (video’s): geef tips en advies aan lezers door het opnemen van video’s. Hoe moeten bepaalde oefeningen in de sportschool worden uitgevoerd of hoe werkt bijvoorbeeld het intapen?
  • Uitgelichte sportschool: fysiotherapeuten werken vaak samen met sportscholen. Kijk eens rond in de buurt of er verschillende sportscholen aanwezig zijn en schrijf hier een review over. Hierdoor wordt uw website gevonden op de naam van de sportschool en misschien krijgt u ook wel een link naar uw website.

Reisbureau

Om hoog in Google te komen hebben reisbureau’s vaak een concurrentiestrijd met de verschillende travelblogs die razend populair zijn. Reisverslagen worden graag gelezen, dus doe hier uw voordeel mee.

  • Reistips: een reis voorbereiden is veel werk. U weet natuurlijk door jarenlange ervaring waar reizigers tegen aanlopen. Deel uw kennis en zorg ervoor dat vakantiegangers zorgeloos op reis kunnen gaan.
  • Verslagen van reizigers: heeft iemand een vakantie bij uw geboekt? Vraag dan of ze een reisverslag voor uw blog willen schrijven. Natuurlijk moet hier dan ook een kleine beloning tegenover staan.
  • Vakantieland in beeld: om een hotspotlijst te maken, hoeft u niet per se in dat land geweest te zijn. Schrijf een leuke lijst met bezienswaardigheden op basis van de informatie die u online kan vinden.

Boekhouder

Een boekhouder heeft vaak niet de meest spannende website, maar nuttig is het zeker. Laat zien dat u de specialist bent en deel uw kennis door te bloggen!

  • Tips voor belastingvoordeel: u als expert weet natuurlijk het beste hoe geld kan worden bespaard. Deel sommige tips (niet alle) zodat lezers er van worden overtuigd dat ze voor de optimale besparing, bij u moeten zijn.
  • Wetgeving: wetten veranderen, maar u als boekhouder bent er natuurlijk snel bij. Deel dit met uw lezers, zodat zij ook op de hoogte zijn. Extra: verzamel inschrijvingen van lezer voor een nieuwsbrief of nieuwe blogposts. Zo zorgt u ervoor dat bezoekers u niet zullen vergeten.

Promoot altijd uw blogpost!

U heeft de informatie verzameld, een blogpost geschreven en ook heeft u al op publiceren gedrukt. Toch bent u nog niet klaar! Lezers komen niet van zelf, dus daar moet u natuurlijk nog wel iets voor doen!