Content is king geschreven op notitieblok
Blog

Wat is content marketing? De route naar loyale klanten? 

Sharon Lederer foto

Sharon Lederer

19 oktober 2023

Content marketing, bedrijven hebben er al jaren succes mee. Maar als je deze blog leest, jij waarschijnlijk nog niet. Toch heb je al vaak genoeg gehoord dat je met waardevolle content je potentiële klanten kan bereiken. Maar wat is content marketing nou eigenlijk en kan je het ECHT inzetten om je online bedrijf te laten groeien?

Wat is content marketing en wat is het niet?

Laten wij eens beginnen met de definitie van Content Marketing Institute (uiteraard vertaald naar het Nederlands):

Content marketing is een strategisch marketing middel dat zich focust op het creëren en delen van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk omschreven publiek te bereiken en te behouden en uiteindelijk meer winst te genereren.

Heel belangrijk: bij content marketing staat de bezoeker centraal in plaats van het bedrijf. Content marketing is dan ook zeker niet hetzelfde als reclame. Niemand zit eigenlijk te wachten op reclame, maar als je het goed doet, zit je doelgroep wel te wachten op je content.

Content marketing is wél:

  • Een blog die het probleem van jouw doelgroep oplost
  • Een e-mail met links naar interessante video’s/artikelen etc.
  • Een serie op Youtube om je doelgroep te entertainen of inspireren

Content marketing is niet:

  • Een flyer met meer informatie over jouw aanbod
  • Een Instagram story met 3 reviews van klanten
  • Wekelijkse e-mail met daarin populaire producten

Mag je dan helemaal niet over je aanbod praten? Jawel, maar zet het niet centraal in je content marketing. De wensen, verwachtingen en pijnpunten van je doelgroep staan centraal!

Waarom content marketing?

Nu vraag je je misschien af, werkt content marketing dan ook? Bedrijven doen het natuurlijk niet voor niets 😉.

Om het wat concreter te maken. Dit zijnde 3 belangrijkste voordelen van content marketing voor bedrijven:

  • Brengt je continu in contact met je doelgroep. Als ondernemer wil je niet pas in contact komen als je doelgroep ook daadwerkelijk in de fase zit om te gaan kopen. Dan ben je waarschijnlijk al te laat. Content marketing zorgt er eigenlijk voor dat je continu op het netvlies van je doelgroep staat.
  • Laat zien dat je een autoriteit bent. Content marketing is één manier om aan te tonen dat je weet waar je mee bezig bent. En mensen kopen natuurlijk liever bij mensen waar ze vertrouwen in hebben.
  • Versterkt het imago van bedrijven. Met content marketing doe je iets voor je doelgroep zonder er direct iets voor terug te verwachten. Dit laat natuurlijk een positieve indruk achter, waardoor je doelgroep steeds positiever over je bedrijf zal gaan denken.

Klinkt heel leuk en aardig, maar als ondernemer wil je vooral meer verkopen. Helpt content marketing hier ook bij? Ja!

Het lezen van bijvoorbeeld een blog of het kijken van een video zal zelden direct tot een aankoop leiden. Maar content marketing kan zeker door de 3 eerder besproken voordelen wel leiden tot: conversies, herhaalaankopen en mond-tot-mond reclame.

Denk je eens in. Als jij regelmatig in de mailbox van je potentiële klant verschijnt. Of zichtbaar bent op zijn social media feed. Of gevonden wordt via zoekmachines met je blogs. En vervolgens steeds een positieve indruk achterlaat en je doelgroep overtuigt van je expertise. Dan zal deze persoon veel sneller aan je denken als hij klaar is om te kopen.

Dat is de kracht van content marketing!

De 3 onderdelen van content marketing

Voordat ik je vertel hoe jij content marketing voor je kan laten werken. Moeten wij het nog even kort hebben over de 3 onderdelen van content marketing:

Content creatie

Als je aan mensen vraagt wat content marketing is, dan zullen de meeste mensen het hebben over content creatie. Het schrijven van een blogpost. Het opnemen van een video. Of een ebook maken.

Maar content marketing is meer dan het maken van content

Content distributie

Je content maken is stap 1, maar het moet ook nog onder de aandacht komen bij je doelgroep. En dat gebeurt helaas meestal niet vanzelf.

Je moet dus ook een strategie hebben om je content te distribueren. Denk bijvoorbeeld aan SEO, advertenties, gastbloggen, influencers samenwerken en linkbuilding. Ook dat komt erbij kijken.

Content analyse

En als laatste is het belangrijk om te weten of content marketing ook echt bijdraagt aan je content marketing doelen. En dat weet je alleen na een analyse. Die je er vervolgens bij helpt om nog betere content voor je doelgroep te maken.

Kenmerken van goede content marketing

Als je succes wil hebben met content is het belangrijkste eigenlijk dat je niet zomaar iets doet. Doe je dat wel, dan moet je 1) of geluk hebben of 2) gigantisch veel content maken om ook maar iets van de 3 eerder beschreven voordelen te ervaren.

Het is veel efficiënter om een plan te maken. Bijvoorbeeld met behulp van mijn content strategie voorbeeld/handboek.

Zo ziet het content strategie template eruit!
Het content strategie voorbeeld/handboek

Als je echt succes wil hebben, is het belangrijk dat je met je content voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:

  • Onderscheidend. Dit vind ik de belangrijkste. Als je de aandacht van je doelgroep wil trekken, is het enorm belangrijk om onderscheidend te zijn. Om het andere te doen dan je concurrenten. 80% van de content wordt niet gevonden of gelezen en je wil dat jouw content daarop een uitzondering is.
  • Relevant en waardevol. Zoals ik eerder al schreef, je doelgroep staat centraal. Denk bij elk stukje content dat je online gooit: vind mijn doelgroep dit interessant, waardevol, inspirerend, vermakelijk. Is het zo goed dat ze het ook nog eens met hun vrienden of familie willen delen. Twijfel je? Dan kan je toetsen of het werkt of het beter gelijk weggooien 🥲.
  • Consistent. Geen zorgen, je hoeft echt niet dagelijks aanwezig te zijn op social media of een blog per week te schrijven om succesvol te zijn met content marketing. Maar je moet wel genoeg content maken. Je doelgroep moet iets hebben om te volgen, Google moet zien dat jij genoeg te vertellen hebt over een onderwerp en je moet genoeg maken om te kunnen achterhalen wat wel en neit werkt.

Voorbeelden van goede content marketing

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten content die je kan inzetten om je doelgroep te bereiken en er zijn ontzettend veel goede content marketing voorbeelden.

Dit zijn er 2 om je te inspireren:

Woonfrustraties van Ikea

Woonfrustratie serie Ikea
Woonfrustratie serie Ikea

Deze Youtube serie van Ikea ken je misschien wel want sommige video’s zijn wel meer dan een miljoen keer bekeken en dat is niet voor niets. In elke ‘aflevering’ gaat het team van Ikea aan de slag met een makeover. Zo worden meerdere studentenkamer onderhanden genomen, maar ze gingen ook aan de slag met kinderkamers, woonkamers, keukens en meer.

Waarom werkt het?

  • Hoog entertainmentgehalte. Het is leuk om naar te kijken
  • De klant staat centraal, maar de producten komen wel in beeld
  • Je kan iets uit de serie halen, zonder de producten te kopen.

Op Pad blog van SNP Natuurreizen

Op Pad blog
Op Pad blog

Een blog voor mensen die van actieve en avontuurlijke vakanties houden. Ooit begonnen als tijdschrift van ANWB Media en nu een druk bezochte blog van SNP Natuurreizen. Op Pad is echt een blog met niche content. Veel lange artikelen, interessante verhalen, goede fotografie. Zo hoort een blog te zijn!

Waarom werkt het?

  • Een blog over één onderwerp, waardoor deze website snel als dé blog over dit onderwerp wordt gezien.
  • Minder commercieel, omdat het een aparte website is.
  • Super waardevolle content voor de doelgroep en genoeg ruimte om het aanbod van SNP Natuurreizen te promoten.

Is content marketing voor elk bedrijf?

Een kleine disclaimer. Content marketing is niet voor elk soort bedrijf. In sommige branches zal content marketing gewoon niet of nauwelijks helpen om aan meer klanten te komen. En ondanks dat je doelgroep centraal moet staan, doe je het natuurlijk niet voor niets. Een kleine check of content marketing iets voor jou is:

  • Je hebt genoeg ideeën om educatieve content te maken.
  • Je hebt een verhaal dat je met je doelgroep wil delen.
  • Je doelgroep heeft verschillende problemen en gaat actief op zoek om een oplossing te vinden voor dit probleem.

Kan je sowieso 1 van deze vragen met JA beantwoorden, dan denk ik wel dat content marketing voor jouw organisatie kan werken. Ben je niet helemaal zeker? Stuur dan een mailtje naar sharon@tekstory.nl Dan denk ik met je mee.

Handboek icon

Download mijn contentstrategie handboek​

Hét hulpmiddel voor het maken van unieke content​

Calendar icon

Download mijn contentkalender template​

Hét hulpmiddel om consistent content te maken​