Webshop promoten: kansen voor beginnende ondernemers
Uw webshop promoten met weinig middelen lijkt misschien niet eenvoudig. Uw budget is beperkt, u bent niet zeker waar uw klanten zich bevinden en u heeft nog niet eerder een online campagne opgestart. Via Google heeft u misschien al wat tips gevonden, maar het aanbod aan informatie is oneindig en vaak niet geschikt voor uw beginnende onderneming. Desondanks zijn er genoeg kansen om uw doelgroep te bereiken en van uw nieuwe webshop een succes te maken.

Welke verschillende online marketingmiddelen kan ik inzetten?
Online zijn er verschillende mogelijkheden om uw webshop te promoten. Zoekmachine adverteren, social media, content marketing en e-mailmarketing zijn wel de bekendste middelen. Hoeveel u kunt doen hangt af van uw budget, wensen én merkbeleving. Hieronder geven wij een uitgebreid overzicht van de eerder genoemde online marketingmiddelen en wat de mogelijkheden én valkuilen zijn.
Social Media Marketing
Social Media zijn populair en (bijna) iedereen gebruikt ze. Grote kans dat uw doelgroep op social media aanwezig is. Daarnaast zijn social media gratis en betaalt u alleen als u wilt adverteren. Uw webshop promoten via social media lijkt dus een goed idee, maar houd er rekening mee dat:
- Social media gebruiken om uw producten te promoten niet werkt. Als u bijvoorbeeld goed naar de berichten op Facebook kijkt, dan zult u zien dat deze persoonlijk zijn, vaak humor bevatten en niet over merken gaan. Social media draaien om mensen en niet om bedrijven. Dit betekent niet dat bedrijven geen kans maken, maar de informatie die wordt gedeeld moet wel aansluiten bij de manier waarop mensen social media gebruiken.
- Social media gebruikers altijd een reactie verwachten. Een social media profiel goed onderhouden kost tijd. Wanneer u in gesprek gaat met uw doelgroep is het belangrijk dat u wel terug reageert. Zeker wanneer een klant een klacht heeft, is het belangrijk dat u deze goed afhandelt.
- Social media en een goede merkbeleving hand in hand gaan. Voordat u aan de slag gaat met social media is het belangrijk om te bedenken hoe u de klant wilt bereiken. Op social media laat u goed zien wie u bent als organisatie en welke waarden de organisatie met zich meedraagt.
Ondanks dat social media gratis zijn, betekent het niet dat u met social media direct kunt scoren. Een grote groep volgers verzamelen is niet altijd makkelijk en daarnaast maken veel organisaties de fout dat ze met name hun producten proberen te promoten. Wanneer u de tijd neemt om op een persoonlijke manier te communiceren met uw doelgroep of geweldig beeldmateriaal heeft, biedt Social Media Marketing veel kansen!
E-mailmarketing
E-mail is een van de meest gebruikte vormen van online communicatie. Wanneer u over een grote verzameling aan e-mailadressen beschikt kan e-mailmarketing de beste manier zijn om uw klanten te bereiken. Het voordeel van e-mailmarketing is dat u campagnes kunt automatiseren en zo genoeg communicatiemomenten met nieuwe inschrijvers kan hebben. Voor e-mailmarketing is het belangrijk dat:
- Uw website en e-mail elkaar aanvullen. Het doel van uw e-mail is natuurlijk om de lezer naar de website te krijgen, maar vaak wordt een e-mail vlug bekeken of helemaal niet geopend. Bij het opstellen van elke e-mail moet u er dus aan denken wat de volgende stap is voor de lezer.
- Uw mailings persoonlijk en relevant zijn voor de klant. Als vrouwelijke lezer van een nieuwsbrief van een bekend kledingmerk, wilt u geen aanbiedingen zien voor mannen. Wilt u scoren? Dan moet de e-mail persoonlijk én relevant zijn voor de lezer.
- De e-mail wel de bezoeker bereikt en geopend wordt. E-mailmarketing gaat niet alleen om het opstellen van een e-mail. Uw e-mailprogramma moet goed worden opgezet, zodat de e-mail niet in de spambox belandt. U wilt natuurlijk wel dat uw mailing gelezen wordt.
Niet alleen voor social media kan het lastig zijn om genoeg volgers te krijgen. In het begin zult u ook nog niet veel e-mail inschrijvingen hebben. Dat betekent echter niet dat het niet de moeite waard kan zijn. Met behulp van goede landingspagina’s, een gratis e-book of speciale acties kunt u uw mailinglijst langzaam laten groeien en uw webshop promoten.
Zoekmachine Adverteren
Door uw webteksten te optimaliseren voor zoekmachines kunt u beter worden gevonden in de zoekmachine. De eerste plek in Google bereikt u echter niet vandaag of morgen. SEO kost tijd en veel webshop eigenaren kiezen er daarom voor om te adverteren in Google. In combinatie met een sterke landingspagina kan dit zeker meer verkopen en/of bekendheid opleveren. Houd er wel rekening mee dat:
- Zoekmachine adverteren een continue investering vereist. Hoe meer clicks u krijgt, hoe minder u hoeft te betalen. U zou misschien denken dat u één campagne opzet en dan klaar bent, maar om succes te hebben moet uw campagne ook geoptimaliseerd worden.
- De kosten hoger zijn, wanneer er meer concurrentie is. Voor populaire zoekwoorden is de prijs per klik hoger dan voor zoekwoorden waarop weinig wordt geadverteerd. Denk er dus aan dat een hoge clickprijs ervoor kan zorgen dat uw Google Adwords budget al snel op is.
- U per click betaalt. Uw webshop promoten in Google kost alleen geld als gebruikers op uw advertentie klikken. Wordt er veel op uw advertentie geklikt, dan zult u ook veel betalen. Let op! De traffic verdwijnt natuurlijk ook wanneer u stopt met betalen.
Een goede Adwords campagne kan ook succesvol zijn voor kleine ondernemers, maar begin niet als u maar een beperkt budget heeft. Zoekmachine adverteren levert pas echt iets op als u de campagne een tijdje laat draaien. Heeft u een beperkt budget, dan is dit niet de beste manier om uw webshop te promoten.
Content Marketing
Scoort u niet hoog in Google, dan kan content marketing daar verandering in brengen. Blogposts krijgen vaak een hogere ranking in Google dan productpagina’s en zijn daarom een goede manier om meer bezoekers naar uw webshop te krijgen. Over bloggen moet u weten dat:
- Een leuk tekstje schrijven niet genoeg is. Om ook echt vindbaar te zijn in de zoekmachines is het belangrijk dat u een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert en uw kansen benut. De beste blogposts zijn niet binnen een uurtje geschreven.
- Het resultaat niet direct zichtbaar is. Zoals wij eerder al zeiden, zullen de eerste blogposts niet direct veel meer traffic opleveren. Regelmatig uw webshop updaten zorgt op de lange termijn wél voor een betere vindbaarheid.
- Het doel niet moet zijn om massaal uw producten te promoten. Gebruikt u de blog alleen om uw producten nogmaals aan te prijzen, dan zal dit niet veel effect op te leveren. Een blog moet van meerwaarde zijn voor uw bezoekers, dan zullen de blogposts ook eerder worden gedeeld. Schrijf over de onderwerpen (uiteraard gerelateerd aan uw product), waar de lezer meer over wil weten.
Bij meerdere klanten hebben wij al gezien dat zakelijk bloggen op de lange termijn zeker voor meer bezoekers zorgt. Het kost echter meer tijd en creativiteit dan bijvoorbeeld zoekmachine adverteren. Gaat een blogpost schrijven u makkelijk af, dan kunnen wij u zeker aanraden om een blog te beginnen!
Hoe kan ik nu het beste mijn webshop promoten?
De vraag hoe u het beste een webshop kunt promoten, is niet eenvoudig te beantwoorden. Deze vraag zal voor elke webshop een ander antwoord opleveren. In principe zou u elk middel kunnen kiezen. De manier waarop u de campagne inricht en welk budget u heeft, bepaalt of het een succes wordt. Met elk middel, besproken in deze blogpost, kunt u uw potentiële klant bereiken. De vraag is echter waar uw doelgroep zich bevindt en hoe u het beste met elkaar kunt communiceren. Wij hopen dat de overwegingen per marketingmiddel u zullen helpen bij uw keuze.
Als laatste willen wij meegeven dat beginnen alleen niet genoeg is. Om uw webshop goed te promoten is het belangrijk dat u volhoudt en uw campagne telkens blijft verbeteren. Alleen dat zal uw inzet ook echt meer resultaat opleveren!