Social media pitch: laat zien wie u bent!

door | 10 jun, 2014 | Online marketing, Schrijven voor het web

Iedereen wil meer volgers op Twitter, Facebook, Google+ of een van de andere sociale netwerken, maar helaas komen deze volgers niet zomaar uit de lucht vallen. Er zijn veel verschillende trucjes om op meer volgers te krijgen, maar deze zijn op lange termijn niet succesvol. Volgers die uw berichten niet lezen en alleen maar volgen om zelf meer likes/volgers te krijgen zijn nutteloos. Relevante volgers daarentegen zullen sneller een reactie plaatsen of uw berichten delen. Om deze volgers te krijgen, moet u wél laten zien wat u in huis heeft en waar uw berichten eventueel over zouden kunnen gaan. Hoe? Door een social media pitch te schrijven die aanslaat bij de lezer!

Social media pitch

Hetzelfde als een Elevator pitch?

Een social media pitch werkt eigenlijk hetzelfde als een Elevator pitch. U houdt een korte presentatie van uzelf, uw bedrijf of uw product. De social media pitch is alleen nog korter en wordt geplaatst op uw social media profiel. Hoe lang deze pitch mag zijn verschilt per sociaal netwerk:

  • Twitter: max. 160 tekens. Dit geldt voor zowel bedrijfsprofielen als persoonlijke profielen
  • Facebook bedrijfspagina: In de huidige versie is er geen beschrijving te vinden, maar op de “over” pagina, is het mogelijke om een korte (max 155 tekens) en een lange beschrijving te plaatsen. Daarnaast kunt u meer informatie kwijt bij impressie (max. 2000 tekens)
  • Google+ (persoonlijk profiel of bedrijfspagina): zowel het persoonlijke profiel als de bedrijfspagina hebben een beschrijving van max. 10 woorden en een introductie zonder limiet.
  • Pinterest: max. 160 tekens. Het bedrijfsprofiel en het persoonlijke profiel hebben bij Pinterest dezelfde richtlijnen.

In 5 stappen een aantrekkelijke social media pitch

  • Wat wilt u bereiken: voordat u begint met het schrijven van een goede biografie is het belangrijk om duidelijk te hebben wat u met social media wilt doen. Wilt u het gebruiken om uw bedrijf te promoten, een product/dienst te presenteren of uzelf professioneel weer te geven? Bij elk van deze 3 worden er verschillende berichten geplaatst en is de invulling van uw profiel dus verschillend.
  • Doe research: om inspiratie te krijgen is het goed om de social media profielen van andere bedrijven, medewerkers of concurrenten te bekijken. Welke social media profielen spreken u het meest aan en welke juist niet?
  • Schrijf wat steekwoorden op! Voordat u een volledige social media pitch gaat schrijven, kunt u het beste een aantal steekwoorden opschrijven. 2 mooie vragen die u kunt beantwoorden zijn: wie zijn wij en wat doen wij (wie ben ik en wat doe ik)! Deze 2 elementen zorgen er voor dat lezers u makkelijk kunnen herkennen, waardoor ze u sneller zullen gaan volgen.
  • Combineer nu de punten die u heeft opgeschreven. Een profieltekst kan bestaan uit een opsomming van woorden of één lange zin, maar het beste is om een opsomming met een zin te combineren.
  • Controleer altijd uw geschreven tekst! Bent u klaar met het schrijven van uw social media pitch? Lees het nog een keer goed door en bekijk hoe uw profiel er nu uitziet. Laat uw tekst ook eens lezen door iemand die u, uw bedrijf of product goed kent. Bij de laatste dus geen collega, maar eerder een klant of relatie.

De do’s and dont’s

De Do’s

  • Voor elk social media profiel een unieke profieltekst schrijven: blijf origineel en pas voor elk social netwerk de tekst een beetje aan.
  • Uw social media profieltekst regelmatig updaten of helemaal aanpassen: zorg ervoor dat uw pitch up-to-date blijft.
  • Humor gebruiken: op social media hoeft u niet 100% serieus te zijn. Door een klein beetje zelfspot, laat u zien dat u ook maar een mens bent.
  • Vind een balans tussen persoonlijk en zakelijk: een goede social media pitch bestaat uit 2 elementen. Dat wat u doet én een persoonlijk element waardoor u laat zien wie u bent.
  • Gebruik een geschikte profielfoto: voor een bedrijf of dienst kunt u beter geen persoonlijke foto gebruiken, maar ook voor uw eigen professionele profiel is niet iedere foto geschikt.

De Don’ts

  • Hashtags gebruiken in uw social media profieltekst om zo beter gevonden te worden: hashtags zien er niet aantrekkelijk uit en maken uw profieltekst onpersoonlijk.
  • Gebruik maken van woorden die iedereen gebruikt! Voorkom clichés en vermijd woorden zoals goeroe, deskundige, levensgenieters en optimistisch.
  • Persoonlijke informatie vrijgeven wat niet relevant is voor uw profiel. Een social media profieltekst persoonlijk houden is zeker een aanrader, maar geef niet te veel prijs. Dat u gelukkig getrouwd bent, 3 kinderen heeft en graag naar Barcelona, Parijs én New York gaat, heeft meestal geen waarde.
  • Alleen over uzelf of uw eigen bedrijf/product schrijven. Vertel in uw social media pitch ook wat u voor de ander kan betekenen.
  • Veel vaktermen gebruiken. Spreek de taal van uw doelgroep en vermijd woorden die zij niet zullen begrijpen. Daarnaast is het belangrijk dat u in de juiste taal schrijft. Is het bedrijf internationaal georiënteerd, dan kunt u beter in het Engels schrijven dan in het Nederlands.

Een social media profieltekst is altijd persoonlijk. Zorg ervoor dat u dicht bij uzelf of uw bedrijf blijft, zodat lezers u makkelijk kunnen herkennen!